onsdag den 19. juli 2017

New York, byen der aldrig sover....

Så gik der alligevel et par dage siden sidste opdatering på bloggen. De første dage var ret uinteressante og de sidste lidt lange...

Vi vender lige tilbage til i lørdags, hvor vi flyttede hotel fra Anaheim til et hotel ved LAX lufthavn, for at været tæt på, når vi skulle flyve tidligt søndag. Undervejs var vi liiiige nødt til at vende forbi et sidste Outlet for at få foretaget de sidste indkøb... troede vi!
Hotellet i LA, lå mindre end 1000 m. fra lufthavnen. Vi var lige forbi, for at afdække, hvilken terminal vi skulle flyve fra. Derefter installerede vi vores bagage og pigerne på hotellet, hvorefter Bente og jeg afleverede udlejningsbilen hos Alamo, der ligger ca. 5 km. fra vores hotel. Egentligt havde vi regnet med at tage en shuttle fra Alamo til lufthavnen og en shuttle derfra til vores hotel, men de søde mennesker hos Alamo, kørte os direkte til vores hotel. Vi havde iøvrigt frygtet at en bule i venstre fordør, som vi erhvervede os en af de første dage, ville give anledning til diskussion og tovtrækkeri om skyld og forsikring, men de konstaterede, at vi havde forsikring og så klarede de resten. Det var iøvrigt en standardforsikring, så bare et godt råd, hvis I lejer biler i USA... lad være med at tage imod alle de ekstra forsikringer mv. udlejningsselskaberne prøver at prakke jer på! Man er fint forsikret i det, der er med automatisk.

TIDLIGT i seng lørdag aften og op før en hvis herre får sko på! 24 timer før afgang havde vi checket os ind og valgt vores sæder, men fordi vi havde bagage med, skulle den afleveres 2 timer før afgang, dvs. kl. 4.30!!! Vi stod derfor op kl. 3.30, stod klar i lobbyen kl. 3.50 til at blive hentet af hotellets shuttle, der kørte hver 15-20 min. døgnet rundt!, Den kom kl. 3.55 og vi var i lufthavnen kl. 4.00...

Vi skulle flyve med United. De har de her vældig smarte selvbetjeningsterminaler, hvor man scanner bordingpas, hvorefter man selv printer en labelstrimmel til kufferten og sætter på. Kl. 4.15 var bagagen afleveret og vi kunne gå til gate. Der er forbløffende mange mennesker i lufthavnen på dette ukristelige tidspunkt, så da caféerne åbnede kl. 4.30, var der lange køer for at få dagens første kaffe. Vi fik købt kaffe/te og lidt morgenmad til alle mand, så vi kunne klare den 5 timers flyvetur på tværs af USA til New York. Flyveturen var faktisk ok, tidspunktet og rejsetiden taget i betragtning. Bente og jeg har begge et par BOSE hovedtelefoner med noise canceling, og med et par alm. ørepropper i først og dem udenpå, er der ikke meget støj, hvorfor jeg vel fik et par timer på øjet.

Dagens største udfordring var vel at finde ind til Penn station fra Newark lufthavnen, fordi tålmodigheden og overskuddet var begrænset for alles vedkommende. Det gik og vi kom frem til vores hotel 3 timer efter landing. Hotellet ligger på 28. street, mellem to subway-stationer, så vi kan hurtigt komme uptown eller downtown.
Herunder får I lige et par stemningsbilleder fra byen, der aldrig sover...

Der havde vist lige været udrykning.... eller også var det tid til aftensmad 😀

Masser af Yellow-cabs

DEN var aldrig gået i Danmark... parkere i fodgængerfeltet!

Udsigten fra vores hotelværelse på 15. etage. Meget charmerende altankasser...
I går mandag, var en dag med afslapning. Vi var her sidste år, så der var ikke VIGTIGE ting vi SKULLE se. Derfor brugte vi dagen på at opleve byen og livet her. Vi endte såmænd med at få købt et par AppleWatches. De var sat væsentligt ned, så det var ikke til at stå for :-).

Turen rundt i byen førte os til den nye World Trade Center -station. Den var ikke færdig sidste år, men nu står den der, meget meget flot, arkitektonisk. I den store centerhall, er der lige nu en udstilling med Michelangelo, hvor en kopi af hans mesterværk fra det Sekstinske kapel er udstillet i fullsize. Læg mærke til damen nede foran. Så får man en fornemmelse af, hvor stort det er!
I dag havde vi booket en gratis rundvisning i Federal Bank Reserve her på Manhattan. Den spændende rundvisning førte os både til en historisk og organisatorisk udstilling og sluttede i kælderen 50 feet eller 17 meter under gadeniveau, hvor vi så lidt af USAs guldreserver. Virkelig en interessant rundvisning, for os alle fire.

Her til aften tog Katrine og jeg ned til færgen, der sejler til Staten Island. Færgen er gratis og sejler forbi Statue of Liberty eller Frihedsgudinden. Sidste år sejlede vi forbi i dagtimerne. Denne gang ville vi se den i solnedgang og når der kom lys på hende. Samtidig kunne vi få taget nogle billeder af Skyline manhattan, som jo også er helt ok...

På vejen hjem måtte vi lige have et billede af vores "nabo"...